خسارت ۳۷۰ میلیارد یورویی به اروپا در صورت خروج یونان از یورو

  کشورهایی اروپایی در حدود 291 میلیارد یورو وام نزد یونان دارند که با خروج این کشور تقریبا بازپس گیری این مبالغ غیرممکن خواهد شد. این کشور تاکنون در چهارچوب طرحهای مختلف از جمله بانک مرکزی اروپا و صندوق ثبات مالی اروپا مبالغ هنگفتی وام دریافت کرده است. لازم به یادآوری است که متعاقب برگزاری انتخاباب پارلمانی در این کشور و عدم توافق میان گروهها و احزاب برای تشکیل دولت، یونانی ها به دلیل بن بست سیاسی حاکم بر کشور بار دیگر در ماه ژوئن بار دیگر پای صندوق های رأی خواهند رفت.
بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه و در ورای مرزهای اروپا، ایالات متحدۀ آمریکا سرمایه گذاریهای هنگفتی در این کشور دارند. طبق اعلام برخی از موسسات مالی دو اقتصاد برتر اروپا یعنی آلمان و فرانسه تنها کشورهایی نیستند که متعاقب خروج یونان متحمل خسارات سنگین مالی خواهند شد. هرچند که فرانسه مبلغ 63.6میلیارد یورو(3،2% تولید ناخالص داخلی) و آلمان نیز 84.5 میلیارد یورو(3.3% تولید ناخالص داخلی) به این کشور کمک مالی اعطا کرده اند. کشورهای کوچکتر ناحیۀ یورو نیز متعاقب خروج یونان خسارات سنگینی را متحمل خواهند شد. استونی و مالت دو کشور کوچک اروپایی که اعتباری معادل 4.5% تولید ناخالص داخلی نزد بانکهای این کشور بحران زده دارند نیز در معرض تهدید قرار دارند. اسلواکی و اسلوونی نیز اعتباراتی معادل 3.8 و 3.7 درصد تولید ناخالص داخلی نزد بانکهای این کشور دارند. 
اما نکتۀ قابل توجه اینجاست که خطر یونان تنها محدود به بدهی بالای این کشور نمی شود. اروپایی ها سهم قابل توجهی در سیستم بانکی یونان دارد. بعد از کاهش 50% بدهی یونان از سوی کشورهای اروپایی، تعهدات خود را در قبال یونان کاهش داده اند. یکی از موسسات مالی در این زمینه می گوید بانکهای اروپایی(از جمله انگلستان) به میزان قابل توجهی سهم خود را در یونان کاهش داده اند و تنها به میزان 5.4میلیارد یورو اوراق قرضه این کشور را در دست دارند. اما با این حال اروپا بخش قابل توجهی اعتبار در این کشور دارد که در بخش ها و شرکتهای مختلف غیرمالی یونان سرمایه گذاری شده است. گفتنی است سهم فرانسویها در این بخش 60% و سهم آلمانها نیز 5.8 میلیارد یوروست. در میان کشورهای اروپایی فرانسه حضور قابل توجهی در یونان دارد و از این رو درصورت خروج یونان از یورو در میان شرکای اروپایی بیشترین خسارات را متحمل خواهد شد. از این رو دولت اولاند بزرگترین متضرر خروج یونان از یورو خواهد بود. فرانسه بعد از آلمان، روسیه، ایتالیا، چین و هلند، ششمین کشور صادرکنندۀ محصولات به یونان است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط Saied Moosavi Nasab
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 133
بازدید دیروز : 341
بازدید هفته : 931
بازدید ماه : 909
بازدید کل : 150690
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1