بحران اقتصادی دلیل نیازمندی غرب به ایران در مذاکرات هسته ای است

 کاظم جلالی، نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به توافقات گروه 1+5 در استانبول و بدقولی‌های همیشگی آمریکا، انگلیس و فرانسه، در ارتباط با چگونگی ادامه روند مذاکرات در بغداد اظهار داشت: مذاکرات 1+5 بغداد در اصل ،صحنه آزمایشی دیگر برای دنیای غرب به منظور نشان دادن پایبندی به تعهدات خود است.

وی با اشاره به اینکه ملت و مجلس شورای اسلامی به دقت مذاکرات را رصد می‌کنند، افزود: دیوار بی‌اعتماد‌ی ایران نسبت به غرب بلند است و افکار عمومی ما نسبت به انجام تعهدات آنها به شدت دچار تردید است و مذاکرات 1+5 آوردگاهی مناسب برای اثبات حسن نیت غرب است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: غرب بارها نشان داده‌ است که به تعهدات خود عمل نمی‌کند و تا کنون اثبات کرده‌اند که عملا آنها ملتزم به تعهدات NPT نیستند.

جلالی مذاکرات استانبول و بغداد را فصل نوینی در گفت‌وگوهای بین ایران و غرب تلقی کرد و ادامه داد: امیدواریم کشورهای 1+5 از این فرصت در جهت تجدید اعتماد‌سازی ملت ایران استفاده و به تعهدات خود ملتزم شوند.

نماینده شاهرود با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قواعد بین‌المللی حرکت می‌کند، اضافه کرد: مسیر جمهوری اسلامی ایران مسیری کاملا منطقی است و ما مسئله پایبندی به قواعد بین‌المللی را همواره اثبات کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه قواعد بین‌المللی دارای دو بخش حقوق و تکلیف است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به همان میزان که نسبت به انجام وظایف خود حساس است نسبت به اکتساب و تحویل حقوق خود نیز حساس است و مذاکرات هدفمند بهترین روش برای نشان دادن این مسئله است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه طرف‌های غربی نیازمند مذاکره با ایران در قالب 1+5 هستند، بیان داشت: غربی‌ها عملا دیده‌اند که مسیری که تاکنون پیموده‌اند مسیر غلطی بوده و شهامت اعتراف به اشتباهات خود را نیز نداشته‌اند و همواره مشاهده کرده‌اند که ایران با تحریم و تهدید عملا سرسازش ندارد و مسیر خود را به شکل منطقی و معقول طی می‌کند.

جلالی بحران اقتصادی را از نیازمندی‌های مهم غرب در ارتباط با مذاکرات عنوان کرد و گفت: بحران اقتصادی و افزایش قیمت انرژی تا حدود زیادی به غرب آسیب رسانده است و آنها امروز می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران یک واقعیت تاثیر‌گذار در منطقه و عرصه بین‌المللی است، بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی باید با جمهوری اسلامی ایران از مسیر مذاکره پیش بروند.

وی با اشاره به مواضع ایران در اجلاس 1+5 بغداد بیان کرد: ایران استراتژی تأکید بر NPT را دارد و صدور قطعنامه علیه آن یک خطای استراتژیک غرب است و غرب نیز به این موضوع واقف است که فعالیت‌ هسته‌ای ایران یک موضوع کاملا عادی است و طبعا تحریم‌ها باید لغو شود.

نماینده شاهرود با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر عدم ساخت تسلیحات هسته‌ای گفت: داشتن بمب اتم در استراتژی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران هیچ جایگاهی ندارد و همانطور که رهبر معظم انقلاب فتوا دادند از لحاظ شرعی ساخت و تولید آن بر ما حرام است.

 جلالی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از یک سو شرع را بالاتر از هر قانونی می‌داند و از سوی دیگر کشتن انسان‌های مظلوم براساس تعالیم دینی ما گناه بزرگی‌ است، بنابراین داشتن سلاح‌های مخرب حرام است و فتوای مقام معظم رهبری هم این امر را با شفافیت تصریح کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در دکترین امنیت جمهوری اسلامی ایران داشتن و ساختن بمب اتم حرام است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت خلع سلاح‌های هسته‌ای و کنفرانس‌های مختلف پیشنهاد دهنده بوده و در حال حاضر هم خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای جزو پیشنهاد‌ها و دستور کارهای جدی کشور است و غربی‌ها باید پاسخگوی این مسئله باشند که چرا رژیم صهیونیستی با وجود عدم عضویت در NPT امروز دارای سلاح‌ هسته‌ای است و چه کسانی از آنها در دستیابی به این تکنولوژی آن هم در سطح غیرصلح‌آمیز حمایت می‌کنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط Saied Moosavi Nasab
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 341
بازدید هفته : 831
بازدید ماه : 809
بازدید کل : 150590
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1