برقراری روابط ایران و مصر؛ وزنه‌ای به نفع جهان اسلام

جنبش فراگیر بیداری اسلامی به کشور مصر سرایت کرد و رژیم خود‌کامه و وابسته مبارک از اریکه قدرت به زیر کشیده شد، تلاش‌های ملت قاهره برای استقرار یک حکومت مردمی و ملی به ثمر نشست و محمد مرسی در انتخاباتی مرد‌م سالار به ریاست جمهوری این کشور رسید.

مرسی باید در مسیر طولانی اصلاحات ساختاری و قطع کامل وابستگی از آمریکا و غرب و بازسامان‌دهی روابط خود با کشور‌های منطقه و جهان اسلام تلاش کند، برهمین اساس روابط با جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین دغدغه‌های مقامات قاهره است چرا که دو کشور ایران و مصر به عنوان دو قطب سیاسی و فرهنگی موثر و پیشتاز در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه، قدرت تغییر و تحول در معادلات نفع جهان اسلام را دارند که سفر محمد مرسی به ایران اقدامی جسورانه برای شکستن این دیوار بلند سی‌ساله بود و برقراری مجدد روابط دو‌جانبه میان دو کشور را تسهیل کرد.

 

موفقیت مرسی در استحکام استقلال مصر، شرط گسترش روابط با ایران

مهدی دواتگری، با یادآوری اظهارات محمد مرسی مبنی بر اینکه ارتباط با ایران برای مصر از اهمیت خاصی برخوردار است، به ویژگی‌های مشترک میان تهران و قاهره اشاره کرد و گفت: این دو کشور از کشور‌های تاثیر‌گذار و استراتژیک خاورمیانه هستند و در جهان اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخور‌داند.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی، افزود: هر دو کشور جز جنبش غیر‌متعهد‌ها و هم‌اکنون عضو تروئیکای عدم‌تعهد هستند که بر این اساس اتخاذ تصمیمات مشترک در سایه همکاری و تعامل با یکدیگر از اهمیت برخوردار است و دو کشور برای ارتقای جایگاه اسلام در جهان و مبارزه با تهدیدات دشمنان در منطقه باید با هم همکاری کنند.

روابط ایران و مصر نیازمند تحول ساختاری در درون مصر است و به تدریج حاصل خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران نیز نباید عجولانه در این زمینه اقدام کند

وی تصریح کرد: حضور صالحی در نشست قاهره برای حل بحران سوریه حکایت از این دارد که روابط دو‌جانبه ایران و مصر  در یک مسیر روشنی و منطقی حرکت می‌کند.

دواتگری با بیان اینکه دولت مرسی در مصر با دو مشکل داخلی و خارجی روبه‌رو است گفت:‌ در داخل ته‌مانده‌های رژیم مبارک همچنان حضور دارند و همچنین لایه‌هایی از اخوان‌المسلمون نسبت به جمهوری اسلامی ایران زاویه دارند و علاوه بر این از خارج نیز فشار‌های آمریکا و لابی‌گری‌های صهیونیستی برای استمرار قرارداد کمپ دیوید محدودیت‌هایی را برای دولت قاهره ایجاد کرده است.

وی با یادآوری وابستگی رژیم سادات و مبارک به آمریکا و رژیم صهیونیستی، افزود: هر چقدر که دولت مرسی بتواند شرایط داخلی را ثبات بخشد و همچنین پایه‌های استقلال مصر را مستحکم کند و وابستگی این کشور به آمریکا را قطع کند، در توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران موفق‌تر عمل خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: این امر نیازمند تحول ساختاری در درون مصر است و به تدریج حاصل خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران نیز نباید عجولانه در این زمینه اقدام کند.

 

تاکید مقامات مصر و ایران برای ارتقای سطح روابط دو کشور

وحید احمدی، با تاکید بر مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال رژیم صهیونیستی بعد از پیروزی انقلاب، افزود: رژیم سابق مصر برخلاف ایران بالاترین سطح روابط، همکاری و همراهی را با رژیم اشغالگر قدس داشت که همین موضوع منجر به امضا قرارداد کمپ دیوید شد، انعقاد این قرارداد در آن زمان موجب شد تا ایران در روابط خود با مصر تنها به دفتر حفظ منافع بسنده کند.

نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری تبلیغات منفی رژیم صهونیستی در افکار عمومی خود و ملت‌های مسلمان ضدایران، در طول ۳۳ سال بعد از انقلاب، ادامه داد: علاوه بر این، رژیم سابق مصر نیز برای توجیه افکار عمومی خود درباره ارتباط با رژیم صهیونیستی و در اختیار گذاشتن همه امکانات خود در اختیار این رژیم، دست به فضاسازی‌هایی ضد ایران زد.

وی یادآور شد: اما بعد از تحرک مردم در مصر که منجر به تعویض رئیس‌جمهور این کشور و روی کار آمدن محمد مرسی شد شرایط در این کشور تغییر کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت ایجاد بستر‌های مناسب برای گسترش سطح روابط دو کشور ایران و مصر، افزود: با وجود استقبال مقامات ایران و مصر برای گسترش سطح روابط، اما با در نظر گرفتن شرایط گذشته، نباید از نظر دور داشت که مرسی برای ایجاد بستر‌های مناسب در جامعه مصر و زدودن فضای غبار‌آلودی که رژیم گذشته ضد ایران ایجاد کرده احتیاج به زمان بیشتری دارد.

روابط دو کشور ایران و مصر به مصلحت بسیاری از کشورهای استکباری نیست

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ ایران و مصر را دو کشور مهم در جهان اسلام و منطقه خواند و گفت: بر این اساس مقامات دو کشور هم بر ارتقاء سطح روابط تاکید داشته و هم آن را دنبال می‌کنند، اما ارتقاء سطح روابط نیازمند ایجاد بستر و فضای مناسب است که باید به مرور زمان شرایط آن فراهم شود.

وی با بیان اینکه موانعی که برای ارتباط ایران با مصر در گذشته وجود داشت امروز مرتفع شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی برای ارتباط با مصر ندارد، مقامات مصر نیز نه تنها مشکلی نداشته بلکه خواهان یک ارتباط وسیع و مناسب هستند اما برای به فعلیت رساندن چنین ایده‌ای به زمان بیشتری نیاز است.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه روابط دو کشور ایران و مصر به مصلحت بسیاری از کشورهای استکباری نیست، تصریح کرد: به همین دلیل کشورهای استکباری، غربی و رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم یا با بکارگیری عواملی در تلاش هستند تا چنین بستری فراهم نشود، اما حضور مرسی در اجلاس تهران و استقبال وی از رفت و آمد هیات‌های رسمی دو کشور بهترین نشانه در جدیت مصر برای ارتقاء سطح روابط با ایران است.

 

موضع مصر در حال نزدیک شدن به ایران است

 محمدرضا محسنی‌ثانی، در مورد اظهارات مرسی که گفته بود ایران بازیگر اصلی منطقه است و کشورمان باید در مسیر حل بحران سوریه حضور داشته باشد، گفت: طبیعتا با توجه به روندی که در جریان است و با توجه به این که محمد مرسی در مورد مسائل مختلف تسلط بیشتری به دست آورده و اشرافی که به مرور در عرصه مسائل بین‌المللی پیدا کرده است، به نظر می‌رسد وی اکنون به جایگاه ایران در معادلات منطقه ای و بین‌المللی بیش از پیش آشنا شده است. اکنون در نوع موضع‌گیری‌ها و اظهاراتی که بیان می‌کند با اقدامات و اظهاراتی که وی در ابتدای مسئولیت خود به عنوان رئیس‌جمهور بیان می‌کرد، تا حدی تفاوت است. ریشه این مسئله به افکار عمومی مصر باز می‌گردد، چرا که افکار عمومی این کشور متوجه ایران و در جهت تایید سیاست‌ها و در جهت ارتقا روابط میان دو کشور است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: هم‌اکنون هم محمد مرسی و هم اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل در حل بحران سوریه  که اخیرا این مسئولیت را در قبال این کشور پذیرفته است، به این نکته واقف هستند که باید حتما حل مسئله سوریه و مناقشات منطقه‌ای با نگاه و توجه ایران انجام شود. ایران هم از این مسئله استقبال و اعلام آمادگی کرده است که از حضور کشورمان در خاورمیانه برای ایجاد و حفظ صلح پایدار در منطقه استفاده شود.

این نماینده مجلس در مورد این که آیا با توجه به مواضع جدید محمد مرسی می‌توان این کشور را نیز در کنار کشورهای حامی مقاومت قرار داد، تاکید کرد: ما امیدوار هستیم که همین گونه باشد و همین چشم انداز را هم انتظار داریم.

آیا با توجه به مواضع جدید محمد مرسی می‌توان این کشور را نیز در کنار کشورهای حامی مقاومت قرار داد

محسنی ثانی در ادامه با اشاره به مواضع پیشین رسانه های غربی در مورد رابطه مرسی با ایران افزود: طبیعتا با توجه به آن چه که ما از استکبار و آمریکا و اسرائیل و هم‌پیمانانشان سراغ داریم، آنان تا آنجایی که بتوانند در راستای تشدید اختلافات منطقه و به ویژه پروژه ایران هراسی تلاش خواهند کرد. این روش تا الان نتیجه‌ای نداشته است، اکنون نیز کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که در دام غرب گرفتار شده‌اند و تنها راه بازگشت آنان از این دام این است که از این مسیری که از سوی غرب برای آنان در نظر گرفته شده است، خارج شوند. در عین حال دسیسه‌های آمریکا و هم‌پیمانانش روز بروز کمرنگ‌تر می‌شود و با توجه به موضع ضعفی که آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهند، طبیعتا حمایت‌ها و عنایت‌هایی که هم‌پیمانان آن‌ها در منطقه داشتند رو به سردی می‌رود و الان هم شاهد هستیم که توجه و موضع کشورهای منطقه در حال نزدیک شدن به ایران است.

وی در پایان در مورد احتمال تاثیر مواضع اخیر مرسی بر روابط مصر با غرب و رژیم صهیونیستی گفت: توجهی که مرسی به ایران دارد منحصربه این کشور نیست و سایر کشورهای منطقه نیز به این نتیجه رسیده‌اند، و آن شدت و حدتی که در مورد ایران‌هراسی در قبل نسبت به ایران بود اکنون رنگ باخته است. اگرچه ممکن است این مواضع هزینه‌هایی را در این زمینه برای مصر در بر داشته باشد، اما با توجه به اقبال مردمی این کشورها در نزدیکی به ایران و مطالبات مردمشان در این راستا تصور می‌کنم که فایده مسئله تحقق یکپارچگی ملت‌های مسلمان و ایران نسبت به این هزینه‌ها کفه سنگین‌تری خواهد داشت و انشاءالله در این راستا حرکت کنیم.

 

ارتقای روابط میان تهران و قاهره نیازمند تحول در ساختار سیاسی مصر است

حجت‌الله سوری، اظهارات محمد مرسی مبنی بر اینکه ارتباط با ایران برای مصر در این برهه از اهمیت برخوردار است، پیام مثبت مصر به ایران خواند و گفت: دولت قاهره از جایگاه و موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه آگاهی دارند و اهمیت ارتباط با ایران را می‌داند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ایران بخشی فعال در حل بحران سوریه و طرف اصلی در منطقه است، گفت: همه کشور‌های منطقه و جهان می‌دانند که راه‌حل جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه منطقی و اصولی است و بدون در نظر گرفتن دید‌گاه‌های ایران، بحران امنیتی دمشق حل نمی‌شود.

رئیس جمهوری مصر براساس شرایط عینی و داخلی مصر باید درباره ارتقای روابط با تهران تصمیم‌گیری کند

وی تصریح کرد: حاکمیت مرسی بر مصر هنوز به طور کامل تثبیت نشده است و وی هنوز توانایی اجرایی در سطح کلان را ندارد بنابراین در اتخاذ تصمیمات محتاطانه عمل می‌کند.

 سوری، با یادآوری اینکه رژیم مبارک باعث وابستگی شدید مصر به آمریکا شد، افزود: تحول ساختاری در درون حاکمیت قاهره دشوار است و تغییرات در این کشور باید به صورت تدریجی انجام شود و ساختار‌های سیاسی، اقتصادی قاهره با قطع وابستگی به آمریکا، تحول یابند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با یادآوری تلاش آمریکا و صهیونیست‌ها در انحراف انقلاب مردمی مصر، تصریح کرد:‌ رئیس جمهوری مصر براساس شرایط عینی و داخلی مصر باید درباره ارتقای روابط با تهران تصمیم‌گیری کند./


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط Saied Moosavi Nasab
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 223
بازدید دیروز : 182
بازدید هفته : 680
بازدید ماه : 658
بازدید کل : 150439
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1