لاریجانی: امام رضا(ع) در فضای مکر و حیله‌گری عباسیان مکتب فکری خود را نشر داد

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود با گرامیداشت سالروز میلاد امام رضا علیه السلام، گفت: حب به ولایت و اهل بیت در بین علویان شرایط را به صورتی در آورده بود که مامون را به مکری واداشت تا با ولایتعهدی امام رضا(ع) چند هدف را محقق سازد؛ اول اینکه با ولایتعهدی ایشان در شرایطی که خلفای عباسی علویان را سرکوب می کردند جامعه را به اشتباه در مورد شخصیت مامون بیندازد به طوریکه حتی برخی از شخصیت های اسلامی بعدها در مقام قضاوت تفکر مامون به اشتباه افتادند با این ابهام سازی در افکار عمومی مامون در فضا تردید ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه هدف دوم مامون این بود که فعالیت های آن حضرت را کنترل و محدود کند.

در ادامه مهم ترین بخش های سخنان رییس مجلس در ادامه می آید:
-  نکته سوم آن بود که مامون قصد داشت با این کار مقام و منزلت امام رضا(ع) را کاهش دهد و ایشان را از چشم طرفدارانش بیندازد و دیگر کسی او را به عنوان یک چهره منزه و مقدس نپذیرد.
-   عکس العمل امام به نحوی بود که مکر مامون را روشن کرد،امام در برابر مقابل نامه ای که به حضرت نوشت درخواست مامون را رد کرد و مامون در این درخواست مصر شد و به تهدید روی آورد و امام با رفتار خود این اکراه را نشان داد.
-   امام در موقع وداع از رسول الله در مدینه چندین بار از حرم بیرون آمد و دوباره به سوی مدفن پیامبر بازگشت و با صدای بلند گریه می کرد، وقتی علت را جویا شدند، فرمود من از جوار جدم بیرون رفته و در غربت از دنیا خواهم رفت خانواده خود را جمع کرد و دستور داد برای او گریه کنند و فرمود من دیگر بار به سوی شما باز نخواهم گشت.
-   آن حضرت در نخسیتن جلسه‌ای که به منظور معرفی او برپا شده بود فرمود به خاطر رسول خدا (ص) ما حقی بر گردن شما و شما حقی بر گردن ما دارید پس اگر شما حق ما را ادا کنید ما نیز حق شما را می دهیم و نشان دادند این حق ولایت بر مردم حقی است که خداوند به آنها داده است.
-   جالب تر استدلالی است که امام در برابر مامون پیش از قبول ولایتعهدی دارند که فرمودند؛ اگر این خلافت مال تو و خدا آن را به تو داده پس جایز نیست لباسی که خدا به تو پوشانده از خود خلع کنی و اگر مال تو نیست جایز نیست آنچه مال تو نیست به دیگران ببخشی.
-   امام در استدلال پذیرش امر ولایتعهدی فرمودند؛ خدا می داند من از قبل این امر کراهت داشتم ولی وقتی در برابر وضعی قرار گرفتم که بین قبول ولایتعهدی یا قتل به ناچار ولایتعهدی را بر کشته شدن ترجیح دادم.
-   امام شرط کردند در صورت پذیرش ولایتعهدی مداخله ای در امور خلافت نداشته باشند و فرمودند که این امر را می پذیرم به شرطی که کسی را به کاری نگمارم و کسی را از مقامش عزل نکنم و رسم و روشی را نقض نکنم و فقط از دور مورد مشورت قرار گرفتم. همه اینها قرائن روشن نشان می دهد امام نمی خواست مسئولیت وضع موجود و کارهای مامون را بپذیرد.
-   مامون با برپایی جلسات علمی و مناظرات تلاش داشت تا در مقابل علما جایگاه امام رضا را تخفیف دهد در این جلسات که عمدتا مسائل فقهی و عقیدتی بود، مامون اندیشمندان سطح بالای هر فرقه را در مقابل امام قرار می داد تا حجت آن حضرت را در برابر آنان از اعتبار بیندازد. و زمانیکه مامون متوجه شد تشکیل این جلسات تنها علو درجات آن حضرت را نشان می دهد و برای او خطرناک است اقدام به محدود کردن امام نمود.
-  امام با روش خود جدا بودن راه خود را نشان داد و مکر مامون را برملا ساخت و در همین دوران کوتاه ولایتعهدی ایشان بهره جست و فرهنگ حدیثی شیعه را گسترش داد و افراد مختلف در بلاد مختلف روایت حدیث می کردند. و امام در جلسات مختلف روشنگری مکتب شیعه را معرفی می نمود. ایشان در مقابل جعل احادیث اصل کلی تمسک به قرآن را مبنا قرار دادند و فرمودند وقتی روایات مخالف با قرآن باشد من آنان را تکذیب می کنم .
-   اینها نشان می دهد امام در همان فضای مکر و حیله گری مکتب فکری خود را نشر می داد و مدرسه رضوی حامل افکار بلند کلامی اخلاقی و فقهی بود و همین نیز باعث شد تا مامون تاب نیاورد و آن حضرت را به شهادت رساند.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط Saied Moosavi Nasab
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 309
بازدید دیروز : 182
بازدید هفته : 766
بازدید ماه : 744
بازدید کل : 150525
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1